gulasova macska

macska

macska
bio piano Zdroj: rouming.cz
 
| 10.10.2021 19:01

tak to som zvedavy, kolki toto pochopia :D


Luqi
Luqi | 10.10.2021 19:32

bez E-čok


Luqi
Luqi | 10.10.2021 19:34

ja dám ešte inú zákernú otázku:
Prečo prečo medzi E a F chýba čierny kláves, rovnako ako medzi H a C?


Nathanael
Nathanael | 10.10.2021 20:14

Luqi: V princípe asi preto, že klavír je primárne ladený v C dur...


dbrd
dbrd | 10.10.2021 20:18

Sa nevymysleli poltóny medzi E a F, a medzi H a C. Tak asi preto.


perez
perez | 10.10.2021 21:06

nevymysleli, lebo medzi E a F (a H a C) je presne polton


mj
mj | 10.10.2021 21:10

Nonepochopi to nikto, lebo bez ecok neznamena,ze je nieco bio....


Luqi
Luqi | 10.10.2021 21:57

vidim ze su tu sami hudobnici....


Luqi
Luqi | 10.10.2021 22:00

tak podme nieco tazsie: preco ma oktava 12 poltonov resp 7 tonov?


tmiro
tmiro | 10.10.2021 22:03

Neviem ze by Octavia mala nejaké pontóny...


tmiro
tmiro | 10.10.2021 22:04

A sedem ton to je tiež nejako privela


lucesvetla
lucesvetla | 10.10.2021 23:43

Na obrázku je klavír


tmiro
tmiro | 11.10.2021 01:08

Luqi načal ťažšiu temu


Múdrosráč
Múdrosráč | 11.10.2021 08:25

Pretože západná muzika zistila, že to je najviac uchu ladiace. Takí Indovia používajú i štvrťtóny.
A oktáva je presne dvojnásobná frekvencia. A inak je vtipné že že nie každé Céčko má rovnakú frekvenciu, záleží v akej tónine si naladený. Napr. rocková(popová, atd.) muzika používa inú tóninu než orchester, kvôli trúbkam.


Luqi
Luqi | 11.10.2021 10:00

Mudrosrac, palec hore.
Aby dva tony spolu pekne zneli musia mať frekvenciu, ktorej amplitudy čo najviac prekryvať. Napr. G má frekvenciu 1,5 násobok frekvencie C, F má frekvenciu 1,33 násobok C - preto pekne spolu znajú.. atď. Aby bola oktava rozdelená na rovnaké diely a pritom boli zachované tieto hlavné intervaly, tak to vychádza na 12.


Lodovik
Lodovik | 11.10.2021 10:08

To je inak zaujimave, ze preco 12. Pozeral som si nejake vysvetlenia, a ako keby na to boli 2 trosku ine dovody.

Zalozene je to na tom, ze frekvencie x a 2x su istym sposobom podobne, a x a 3/2x zneju dobre spolu, ako aj ine frekvencie ktorych pomer je podiel 2 celych cisel.

Jeden prud myslienok isiel smerom, ze (3/2)^12 je veelmi blizko 128, co je mocnina dvojky (2^7). 12 "krokov" v pomere 3:2 je teda 7 oktav, takze ak chces pokryt oktavy aj 3/2-ky, musis oktavu rozdelit na 12.

Druhy trosku iny prud vychadzal z toho, ze pomer 2^1/12 vedie k viacerym frekvenciam s celociselnym podielom, napr. 2^5/12 je zhruba 4/3, 2^7/12 je cca 3/2 a 2^4/12 je cca 5/4.

Zdroj: https://music.s...es-in-an-octave


Luqi
Luqi | 11.10.2021 10:41

Lodovik, v podstave ten druhy prud, čo píešeš je to čo som napísal ja. Podľa mňa ten je správny. Tie hlavné intervaly vznikli preto, lebo to jednoducho ľudom dobre znelo a nie že niekto počísal nejaké mocniny. Ľudia poznali základné intervaly a ked ich začali kombinovať nazvájom (ked ideš z kvintu hore a kvartu naspať, vznikne D) vznikli dalšie tóny. Možno tie posledné (napr. C#) tam doplnili aby rozvnomerne vyplnili zvyšný priestor.


Lodovik
Lodovik | 11.10.2021 16:09

@Luqi Moze byt, mne sa tiez vysvetlenie takehoto typu zda pravdepodobnejsie.

Kazdopadne zaujimava otazka, som rad, ze si ju polozil, rozhodne je klavir/piano pre mna teraz ovela mensia zahada.


Luqi
Luqi | 11.10.2021 16:27

ked sa ti to tak páči, pokračujeme:
Prečo sú čierne klávesy čierne, užšie, vzadu a vystúpené hore?
Prečo napr. nie je 12 rovnako veľkých kláves, ked dnes sa aj tak hrá máločo v C-dur/A-mol.


Luqi
Luqi | 11.10.2021 16:51

a ešte posledná: prečo sa intervalom C-G, C-F vraví PERFECT Fifth (čistá kvinta), resp. PERFECT Fourth a ostatné intervaly sa nazývajú MAJOR (C-E = MAJOR Third (veľká tercia), MAJOR Sixth (C-A) atď.?


Luqi
Luqi | 11.10.2021 16:51

toľko z okienka hudobnej torie :-)


Lodovik
Lodovik | 11.10.2021 17:05

Mna by zaujimalo, preco sme sa na hudobnej vychove ucili poradie CDEFGAHC a ked citam teraz noty, tak je miesto H-cka B-cko (co dava ovela vacsi zmysel).

Ale ked uz sme pri tom, preco to zacina od C-cka a nie pekne od A-cka, ked je to ocividne pomenovane podla abecedy?


Luqi
Luqi | 11.10.2021 19:18

V strednej europe a na severe sa stale pouziva H. B je vlastne H#. Ma to povod v Nemecku a suvisi to s intervalmi - nemci pomenovali B ten cierny klaves a tak to co na zapade volali B nazvali dalsim volnym posmenom H.
Mame molove a durove stupnice. Cdur a Amol su tvorene z bielych klavesov. Teda ono to zcina A, akurat ze molova stupnica, ktora v davnych dobach bola dominantna.


Múdrosráč
Múdrosráč | 12.10.2021 07:00

No, ale dnes sa napríklad v rockovej muzike povie B a myslí sa H, zatiaľčo keď sa povie b, tak sa myslí H znížené... už som videl rôzne konvencie...

K dotazu prečo je CDEFGAH(/B)C a nie ABCDEFG? Tá prvá je durová - veselá, v tom sú takmer všetky ľudovky (ale napríklad i refrén Knockin' on heaven's door), tá druhá je molová(napr. naša hymna), a ešte sa to celé dá hrať napríklad od EFGABCD to zase hodí iný "pocit" atd... Takže si myslím, že to je kvôli širokému užitiu tej prvej stupnice v ľudových piesňach (snáď všetky odrhovačky typu whisky in a jar, ale i na kontinente). Na druhú stranu Kopala studienku(motív pre našu hymnu) je v mol, takže ľudoví muzikanti ju tiež poznali.


 
Nie ste prihlásený, pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť!
( Prihlásenie | Registrácia )
 
 
SkryťZatvorit reklamu
loader