Pretože západná muzika zistila, že to je najviac uchu ladiace. Takí Indovia používajú i štvrťtóny.
A oktáva je presne dvojnásobná frekvencia. A inak je vtipné že že nie každé Céčko má rovnakú frekvenciu, záleží v akej tónine si naladený. Napr. rocková(popová, atd.) muzika používa inú tóninu než orchester, kvôli trúbkam.
Mudrosrac, palec hore.
Aby dva tony spolu pekne zneli musia mať frekvenciu, ktorej amplitudy čo najviac prekryvať. Napr. G má frekvenciu 1,5 násobok frekvencie C, F má frekvenciu 1,33 násobok C - preto pekne spolu znajú.. atď. Aby bola oktava rozdelená na rovnaké diely a pritom boli zachované tieto hlavné intervaly, tak to vychádza na 12.
To je inak zaujimave, ze preco 12. Pozeral som si nejake vysvetlenia, a ako keby na to boli 2 trosku ine dovody.
Zalozene je to na tom, ze frekvencie x a 2x su istym sposobom podobne, a x a 3/2x zneju dobre spolu, ako aj ine frekvencie ktorych pomer je podiel 2 celych cisel.
Jeden prud myslienok isiel smerom, ze (3/2)^12 je veelmi blizko 128, co je mocnina dvojky (2^7). 12 "krokov" v pomere 3:2 je teda 7 oktav, takze ak chces pokryt oktavy aj 3/2-ky, musis oktavu rozdelit na 12.
Druhy trosku iny prud vychadzal z toho, ze pomer 2^1/12 vedie k viacerym frekvenciam s celociselnym podielom, napr. 2^5/12 je zhruba 4/3, 2^7/12 je cca 3/2 a 2^4/12 je cca 5/4.
Lodovik, v podstave ten druhy prud, čo píešeš je to čo som napísal ja. Podľa mňa ten je správny. Tie hlavné intervaly vznikli preto, lebo to jednoducho ľudom dobre znelo a nie že niekto počísal nejaké mocniny. Ľudia poznali základné intervaly a ked ich začali kombinovať nazvájom (ked ideš z kvintu hore a kvartu naspať, vznikne D) vznikli dalšie tóny. Možno tie posledné (napr. C#) tam doplnili aby rozvnomerne vyplnili zvyšný priestor.
ked sa ti to tak páči, pokračujeme:
Prečo sú čierne klávesy čierne, užšie, vzadu a vystúpené hore?
Prečo napr. nie je 12 rovnako veľkých kláves, ked dnes sa aj tak hrá máločo v C-dur/A-mol.
a ešte posledná: prečo sa intervalom C-G, C-F vraví PERFECT Fifth (čistá kvinta), resp. PERFECT Fourth a ostatné intervaly sa nazývajú MAJOR (C-E = MAJOR Third (veľká tercia), MAJOR Sixth (C-A) atď.?
Mna by zaujimalo, preco sme sa na hudobnej vychove ucili poradie CDEFGAHC a ked citam teraz noty, tak je miesto H-cka B-cko (co dava ovela vacsi zmysel).
Ale ked uz sme pri tom, preco to zacina od C-cka a nie pekne od A-cka, ked je to ocividne pomenovane podla abecedy?
V strednej europe a na severe sa stale pouziva H. B je vlastne H#. Ma to povod v Nemecku a suvisi to s intervalmi - nemci pomenovali B ten cierny klaves a tak to co na zapade volali B nazvali dalsim volnym posmenom H.
Mame molove a durove stupnice. Cdur a Amol su tvorene z bielych klavesov. Teda ono to zcina A, akurat ze molova stupnica, ktora v davnych dobach bola dominantna.
No, ale dnes sa napríklad v rockovej muzike povie B a myslí sa H, zatiaľčo keď sa povie b, tak sa myslí H znížené... už som videl rôzne konvencie...
K dotazu prečo je CDEFGAH(/B)C a nie ABCDEFG? Tá prvá je durová - veselá, v tom sú takmer všetky ľudovky (ale napríklad i refrén Knockin' on heaven's door), tá druhá je molová(napr. naša hymna), a ešte sa to celé dá hrať napríklad od EFGABCD to zase hodí iný "pocit" atd... Takže si myslím, že to je kvôli širokému užitiu tej prvej stupnice v ľudových piesňach (snáď všetky odrhovačky typu whisky in a jar, ale i na kontinente). Na druhú stranu Kopala studienku(motív pre našu hymnu) je v mol, takže ľudoví muzikanti ju tiež poznali.
Nie ste prihlásený, pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť!
( Prihlásenie | Registrácia )
tak to som zvedavy, kolki toto pochopia :D
bez E-čok
ja dám ešte inú zákernú otázku:
Prečo prečo medzi E a F chýba čierny kláves, rovnako ako medzi H a C?
Luqi: V princípe asi preto, že klavír je primárne ladený v C dur...
Sa nevymysleli poltóny medzi E a F, a medzi H a C. Tak asi preto.
nevymysleli, lebo medzi E a F (a H a C) je presne polton
Nonepochopi to nikto, lebo bez ecok neznamena,ze je nieco bio....
vidim ze su tu sami hudobnici....
tak podme nieco tazsie: preco ma oktava 12 poltonov resp 7 tonov?
Neviem ze by Octavia mala nejaké pontóny...
A sedem ton to je tiež nejako privela
Na obrázku je klavír
Luqi načal ťažšiu temu
Pretože západná muzika zistila, že to je najviac uchu ladiace. Takí Indovia používajú i štvrťtóny.
A oktáva je presne dvojnásobná frekvencia. A inak je vtipné že že nie každé Céčko má rovnakú frekvenciu, záleží v akej tónine si naladený. Napr. rocková(popová, atd.) muzika používa inú tóninu než orchester, kvôli trúbkam.
Mudrosrac, palec hore.
Aby dva tony spolu pekne zneli musia mať frekvenciu, ktorej amplitudy čo najviac prekryvať. Napr. G má frekvenciu 1,5 násobok frekvencie C, F má frekvenciu 1,33 násobok C - preto pekne spolu znajú.. atď. Aby bola oktava rozdelená na rovnaké diely a pritom boli zachované tieto hlavné intervaly, tak to vychádza na 12.
To je inak zaujimave, ze preco 12. Pozeral som si nejake vysvetlenia, a ako keby na to boli 2 trosku ine dovody.
Zalozene je to na tom, ze frekvencie x a 2x su istym sposobom podobne, a x a 3/2x zneju dobre spolu, ako aj ine frekvencie ktorych pomer je podiel 2 celych cisel.
Jeden prud myslienok isiel smerom, ze (3/2)^12 je veelmi blizko 128, co je mocnina dvojky (2^7). 12 "krokov" v pomere 3:2 je teda 7 oktav, takze ak chces pokryt oktavy aj 3/2-ky, musis oktavu rozdelit na 12.
Druhy trosku iny prud vychadzal z toho, ze pomer 2^1/12 vedie k viacerym frekvenciam s celociselnym podielom, napr. 2^5/12 je zhruba 4/3, 2^7/12 je cca 3/2 a 2^4/12 je cca 5/4.
Zdroj: https://music.s...es-in-an-octave
Lodovik, v podstave ten druhy prud, čo píešeš je to čo som napísal ja. Podľa mňa ten je správny. Tie hlavné intervaly vznikli preto, lebo to jednoducho ľudom dobre znelo a nie že niekto počísal nejaké mocniny. Ľudia poznali základné intervaly a ked ich začali kombinovať nazvájom (ked ideš z kvintu hore a kvartu naspať, vznikne D) vznikli dalšie tóny. Možno tie posledné (napr. C#) tam doplnili aby rozvnomerne vyplnili zvyšný priestor.
@Luqi Moze byt, mne sa tiez vysvetlenie takehoto typu zda pravdepodobnejsie.
Kazdopadne zaujimava otazka, som rad, ze si ju polozil, rozhodne je klavir/piano pre mna teraz ovela mensia zahada.
ked sa ti to tak páči, pokračujeme:
Prečo sú čierne klávesy čierne, užšie, vzadu a vystúpené hore?
Prečo napr. nie je 12 rovnako veľkých kláves, ked dnes sa aj tak hrá máločo v C-dur/A-mol.
a ešte posledná: prečo sa intervalom C-G, C-F vraví PERFECT Fifth (čistá kvinta), resp. PERFECT Fourth a ostatné intervaly sa nazývajú MAJOR (C-E = MAJOR Third (veľká tercia), MAJOR Sixth (C-A) atď.?
toľko z okienka hudobnej torie :-)
Mna by zaujimalo, preco sme sa na hudobnej vychove ucili poradie CDEFGAHC a ked citam teraz noty, tak je miesto H-cka B-cko (co dava ovela vacsi zmysel).
Ale ked uz sme pri tom, preco to zacina od C-cka a nie pekne od A-cka, ked je to ocividne pomenovane podla abecedy?
V strednej europe a na severe sa stale pouziva H. B je vlastne H#. Ma to povod v Nemecku a suvisi to s intervalmi - nemci pomenovali B ten cierny klaves a tak to co na zapade volali B nazvali dalsim volnym posmenom H.
Mame molove a durove stupnice. Cdur a Amol su tvorene z bielych klavesov. Teda ono to zcina A, akurat ze molova stupnica, ktora v davnych dobach bola dominantna.
No, ale dnes sa napríklad v rockovej muzike povie B a myslí sa H, zatiaľčo keď sa povie b, tak sa myslí H znížené... už som videl rôzne konvencie...
K dotazu prečo je CDEFGAH(/B)C a nie ABCDEFG? Tá prvá je durová - veselá, v tom sú takmer všetky ľudovky (ale napríklad i refrén Knockin' on heaven's door), tá druhá je molová(napr. naša hymna), a ešte sa to celé dá hrať napríklad od EFGABCD to zase hodí iný "pocit" atd... Takže si myslím, že to je kvôli širokému užitiu tej prvej stupnice v ľudových piesňach (snáď všetky odrhovačky typu whisky in a jar, ale i na kontinente). Na druhú stranu Kopala studienku(motív pre našu hymnu) je v mol, takže ľudoví muzikanti ju tiež poznali.